Πως διαμορφώνεται η οδική συμπεριφορά με τις γωνίες κάμπερ

Μπορείς...? Φτιάχτο!

Πως διαμορφώνεται η οδική συμπεριφορά με τις γωνίες κάμπερ

Δημοσίευσηαπό gmak » Τρί Μαρ 24, 2009 2:04 am

Η γεωμετρία του αυτοκινήτου έχει άμεση σχέση με τη θέση των τροχών στο δρόμο και ορίζεται από τις γωνίες που σχηματίζουν εκείνοι κατά τον εγκάρσιο και το διαμήκη άξονα.
Τι είναι η γωνία κάμπερ;
Η γωνία κάμπερ είναι η γωνία που σχηματίζεται ανάμεσα στο επίπεδο που ορίζει η θέση του τροχού σε συνάρτηση με τον κατακόρυφο άξονα. Η γωνία κάμπερ μπορεί να είναι θετική, όταν το πάνω μέρος του ελαστικού βρίσκεται πιο μέσα από το κάτω, ή αρνητική, όταν συμβαίνει το αντίθετο. Με την αλλαγή της γωνίας αυτής μεταβάλλονται οι δυνάμεις που ασκούνται στο πέλμα του ελαστικού και κατ' επέκταση η πρόσφυση.

Σύγκλιση και απόκλιση τροχών
Άλλο ένα στοιχείο της γεωμετρίας του αυτοκινήτου μας είναι το ποσοστό σύγκλισης (όταν οι τροχοί κοιτούν νοητά ο ένας τον άλλο) ή απόκλισης των τροχών (όταν οι τροχοί κοιτούν προς αντίθετες πλευρές) και αυτό επειδή οι τροχοί αντιδρούν διαφορετικά στις στροφές από ό,τι στην ευθεία, στην επιβράδυνση και στην επιτάχυνση. Έτσι, η γωνία που σχηματίζουν οι τροχοί ως προς τον εγκάρσιο άξονα μπορεί να είναι θετική ή αρνητική. Σύγκλιση μπορεί να έχουμε και στους τροχούς των δύο αξόνων, ωστόσο απόκλιση στον πίσω άξονα δεν υπάρχει, αφού αυτός ο άξονας δε δέχεται τις ίδιες πιέσεις. H γωνία σύγκλισης είναι θετική, όταν οι τροχοί συγκλίνουν προς τον εγκάρσιο άξονα και αρνητική, στην αντίθετη περίπτωση.

ΤIPS
• Όσο μεγαλύτερη σύγκλιση έχουμε στους πίσω τροχούς, τόσο πιο σταθερό θα είναι το αυτοκίνητο στην πίεση του γκαζιού.
• Όσο μεγαλύτερη σύγκλιση έχουμε στους εμπρός τροχούς, τόσο μεγαλύτερη καμπύλη θα διαγράφουν, με αποτέλεσμα το πιο ομαλό πέρασμα.
• Όσο μεγαλύτερη απόκλιση έχουμε (μόνο εμπρός), τόσο πιο καλή αίσθηση στο σύστημα διεύθυνσης -και ειδικά κατά τη διάρκεια στροφών. Ωστόσο, σε ευθεία και αυξημένες ταχύτητες το αυτοκίνητο θα παρουσιάζει αστάθεια.
• Οι γωνίες κάμπερ και κάστερ στα σύγχρονα αυτοκίνητα δεν μπορούν να μεταβληθούν, παρά μόνο στα αγωνιστικά.

AUTOTRITI.GR
Άβαταρ μέλους
gmak
 
Δημοσιεύσεις: 8551
Εγγραφή: Τετ Μάιος 14, 2008 10:56 pm
Τοποθεσία: gmak@4x4fun.gr

Re: Πως διαμορφώνεται η οδική συμπεριφορά με τις γωνίες κάμπερ

Δημοσίευσηαπό pajerinho » Τρί Μαρ 24, 2009 11:05 am

gmak έγραψε:• Όσο μεγαλύτερη σύγκλιση έχουμε στους εμπρός τροχούς, τόσο μεγαλύτερη καμπύλη θα διαγράφουν, με αποτέλεσμα το πιο ομαλό πέρασμα.


Τί να εννοεί ο ποιητής άραγε........ Ποιό πέρασμα???? :stupid:

gmak έγραψε:• Οι γωνίες κάμπερ και κάστερ στα σύγχρονα αυτοκίνητα δεν μπορούν να μεταβληθούν, παρά μόνο στα αγωνιστικά.


Μας λέει και αυτό στο τέλος και μας αποτελειώνει. Τί μας τα λέει αφού δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα......?
Εκτός και αν τα έγραψε για τον Τάκη και τον Δάκη μόνο :mrgreen:
Where the streets have no name....
Άβαταρ μέλους
pajerinho
 
Δημοσιεύσεις: 4507
Εγγραφή: Πέμ Μάιος 15, 2008 11:25 pm

Re: Πως διαμορφώνεται η οδική συμπεριφορά με τις γωνίες κάμπερ

Δημοσίευσηαπό gmak » Τρί Μαρ 24, 2009 11:25 am

νιμιζω οτι μπορουν να μεταβληθουν..ιδιως τα καμπερ, απο τις λεγομενες καμπεροβιδες
Άβαταρ μέλους
gmak
 
Δημοσιεύσεις: 8551
Εγγραφή: Τετ Μάιος 14, 2008 10:56 pm
Τοποθεσία: gmak@4x4fun.gr

Re: Πως διαμορφώνεται η οδική συμπεριφορά με τις γωνίες κάμπερ

Δημοσίευσηαπό TAKISP » Τρί Μαρ 24, 2009 4:46 pm

ΣΥΓΚΛΙΣΗ ΤΡΟΧΟΥ
Η τιμή της σύγκλισης είναι η ποσότητα με την οποία οι μπρός ή οι πίσω τροχοί δείχνουν προς τα μέσα ή προς τα έξω στο μπροστινό μέρος του τροχού και σε σχέση μεταξύ τους

Εικόνα


ΑΠΟΚΛΙΣΗ ΣΤΙΣ ΣΤΡΟΦΕΣ
Η απόκλιση στις στροφές είναι η διαφορά στις γωνίες μεταξύ κάθε μπροστινού τροχού και τις κεντρικής ευθείας του αυτοκινήτου όταν γυρίζουμε το τιμόνι.

Εικόνα


ΓΩΝΙΑ ΚΑΜΠΕΡ
Αν ο τροχός έχει μια κλίση πρός τα έξω από την κατακόρυφο τότε λέμε όι έχουμε θετική καμπερ (B) και όταν έχει κλίση προς τα μέσα της κατακόρυφης λέμε ότι έχουμε αρνητική καμπερ (C).

Εικόνα


ΚΛΙΣΗ ΒΑΣΙΛΙΚΟΥ ΠΕΙΡΟΣ
Η κλίση βασιλικού πείρου είναι πρακτικά η ευθεία που διέρχεται από τον άξονα διεύθυνσης των αρθρώσεων γι'αυτό υπάρχει ο όρος κλίση Άξονα Διευθυνσης. Η περιεχόμενη γωνία είναι η γωνία καμπερ συν τη γωνία του βασιλικού πείρου

Εικόνα


ΓΩΝΙΑ ΚΑΣΤΕΡ
Η γωνία καστερ είναι η κλίση του βασιλικού πείρου είτε προς τα μπρός είτε προς τα πίσω από την κατακόρυφη, όπως φαίνεται από την πλευρά του αυτοκινήτου.

Εικόνα


ΓΩΝΙΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Αυτή είναι η γωνία του εσωτερικού ή του εξωτερικού των τροχών στα αριστερά και δεξιά, σε σχέση με την ευθεία προς τα μπρός θέση των τροχών.

Εικόνα


ΑΞΟΝΑΣ ΣΥΜΜΕΤΡΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΛΙΣΗ ΤΟΥ ΑΞΟΝΑ ΩΘΗΣΗΣ
Ο άξονας συμμετρίας είναι η κεντρική ευθεία από τον μπροστινό και πίσω άξονα.

Εικόνα


ΣΕΤ-ΜΠΑΚ ΤΡΟΧΟΥ
Αυτή είναι η απόσταση "Χ" με την οποία ένας μπροστινός η πίσω τροχός αποκλίνη από το αντίθετο τροχό στον ίδιο άξονα.

Εικόνα


οσο αναφορα για το τι σημαινει περασμα...

περασμα λεγεται ο τροπος που θα μπει το αμαξι μας στη στροφη.
εδω εχουμε διαφορους αντιπαλους που πρεπει να νικησουμε.
ο βασικοτερος ειναι η φυγοκεντρος δυναμη
την οποια υπολογιζουμε με τον εξης τροπο.
F = mυ²/R
οπου M ειναι η μαζα του αμαξιου που εχουμε
οπου U ειναι η ταχυτητα που εχουμε την ωρα που μπαινουμε στη στροφη.
οπου R ειναι η ακτινα της στροφης.

τι κανει τωρα η φυγοκεντρος???
ειναι η ΤΕΡΑΣΤΙΑ δυναμη που προσπαθει με καθε τροπο να σε πεταξει στο εξω μερος της στροφης. ( στο χαντακι που παραφυλαει )

και πως αντιμετοπιζουμε αυτο???
μα πως αλλιως??
με ολες αυτες τις ρυθμισεις γωνιων που προηπαμε αλλα και με σωστη τεχνικη οδηγηση.
παμε να κανουμε και μια αναλυση αυτου.



Το περίφημο R! Μ'άλλα λόγια η ακτίνα της στροφής. (το πόσο κλειστή ή ανοικτή είναι η στρόφη), αυτό το R είναι παρονομαστής, λειτουργεί αντίστροφα: όσο πιο πολύ ανοίγει η στρόφη, τόσο πιο πολύ μικραίνει η Φυγόκεντρος! Κι εδώ παίζεται όλο το παιχνίδι της αντιμετώπισής της.

Προσπαθούμε δηλαδή, ανεξαρτήτως του είδους της στροφής ή του συνδυασμού των στροφών, να ανοίξουμε την τροχιά μας κατά την είσοδο (wide entry), να κλειστούμε στην κορυφή της στροφής (apex) και να ξανανοιχτούμε όσο είναι δυνατό κατά την έξοδο της στροφής (wide exit point).
Μπορεί να ακούγεται απλό, αλλά στην πράξη θέλει πολλή προπόνηση, γιατί λίγο το άγχος στη γρήγορη οδήγηση, λίγο η έλλειψη εμπειρίας και λίγο η έλλειψη χεριών, μπορούν να οδηγήσουν σε κλασσικά λάθη, όπως το να μην κλειστεί κανείς όσο πρέπει στην κορυφή της στροφής (unsafe wide apex), που με τη σειρά του να οδηγήσει λάθος έξοδο από τη στροφή, με ό,τι συνέπειες μπορεί αυτή να συνεπάγεται

Εικόνα

Εικόνα

Εικόνα

Για δέστε δω τον Webber στο κινέζικο GP του 2004, να "χτυπά" τυπικό apex (και μάλιστα late apex), λίγο πριν κάνει ξεκλείδωμα (unwind) του τιμονιού του προς την έξοδο της στροφής. Μάλιστα, η θεαματική υπερστροφή δεν ήταν ηθελημένη και του κόστισε και σε χρόνο.

Εικόνα
ΟΥΔΕΙΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΕΣΤΕΡΟΣ ΕΧΘΡΟΣ ΕΚ ΤΟΥ ΕΥΕΡΓΕΤΗΘΕΝΤΟΣ ΑΧΑΡΙΣΤΟΥ
Άβαταρ μέλους
TAKISP
 
Δημοσιεύσεις: 1238
Εγγραφή: Δευτ Μάιος 19, 2008 9:47 am

Re: Πως διαμορφώνεται η οδική συμπεριφορά με τις γωνίες κάμπερ

Δημοσίευσηαπό gmak » Τρί Μαρ 24, 2009 9:44 pm

και αλλο ενα ωραιο αρθρο απο το in.gr

Όπως όλοι γνωρίζουμε, οι τροχοί των αυτοκινήτων δεν είναι ποτέ παράλληλοι μεταξύ τους, ούτε κάθετοι στο δρόμο, όσο και αν αυτό δεν φαίνεται εκ πρώτης όψεως.

Η θέση τους έχει άμεση επίδραση στη δυναμική συμπεριφορά του οχήματος είτε κινείται ευθεία είτε στρίβει ή φρενάρει.

Οι σχετικές τιμές της γεωμετρίας των τροχών, που ο κάθε κατασκευαστής έχει ορίσει για το κάθε αυτοκίνητο, αποτελούν το μέσο όρο που συνδυάζει τον εύκολο χειρισμό του με την ασφάλεια σε όλες τις κυκλοφοριακές συνθήκες, και την άνεση των επιβαινόντων, συμβάλλοντας στη μακροζωία των ελαστικών και την οικονομία σε καύσιμα.

Η προσοχή των σχεδιαστών στρέφεται στη γεωμετρία των μπροστινών τροχών, αφού ο πολλαπλός τους ρόλος στην ευθεία κίνηση, τη στροφή, το φρενάρισμα, αλλά και την έλξη (στην πλειοψηφία των σύγχρονων αυτοκινήτων) περιπλέκει το θέμα.

Με τον όρο σύγκλιση (Εικ.1) ορίζουμε το πόσο οι τροχοί συγκλίνουν κατά την κίνηση του αυτοκινήτου προς τα εμπρός. Αντίθετος όρος είναι η απόκλιση. Ανάλογα με το σχεδιασμό του οχήματος οι τροχοί συγκλίνουν ή αποκλίνουν. Κατά βάση, όταν το αυτοκίνητο επιταχύνει οι μπροστινοί τροχοί συγκλίνουν, ενώ κατά το φρενάρισμα αποκλίνουν. Υπερβολικές τιμές σύγκλισης προκαλούν την αστάθεια του αυτοκινήτου στην ευθεία κίνηση και την ευαισθησία του στο στρίψιμο (κλείνοντας περισσότερο την τροχιά του προς το εσωτερικό της στροφής) με απρόβλεπτες συνέπειες. Υπερβολική απόκλιση έχει ως αποτέλεσμα την τάση του αυτοκινήτου να διατηρεί την ευθεία του πορεία με αποτέλεσμα το «βαρύ» τιμόνι, την άρνησή του να στρίψει και την αστάθειά του στο φρενάρισμα.

Η γωνία κάστερ (Εικ.2) βοηθά τον τροχό να διατηρεί τη θέση του ως προς την ευθεία κίνηση και το φρενάρισμα του οχήματος προσδίδοντας ευστάθεια, αλλά και την ομαλή επαναφορά του τροχού στην αρχική του θέση μετά τη στροφή. Η μειωμένη τιμή έχει τις αντίθετες επιπτώσεις, ιδιαίτερα στο φρενάρισμα, ενώ η υπερβολική τιμή κάνει το τιμόνι «βαρύ», με αποτέλεσμα την άρνηση του αυτοκινήτου να στρίψει.

Η γωνία κάμπερ (Εικ.3) συντείνει στην ευστάθεια του αυτοκινήτου τόσο στην ευθεία όσο και στις στροφές. Επιπρόσθετα, στις στροφές η (αρνητική) γωνία κάμπερ διατηρεί την πλήρη επαφή του πέλματος των ελαστικών των εξωτερικών τροχών με το δρόμο.

Στους πίσω τροχούς, η σύγκλιση μειώνει την τάση του πίσω μέρους να «φύγει» προς το εξωτερικό της στροφής (υπακούοντας στη φυγόκεντρο αντίδραση), ενώ η απόκλιση έχει το αντίθετο αποτέλεσμα, κάνοντας το αυτοκίνητο ευαίσθητο στις μεταβολές της τροχιάς. Ανάλογα με τη συμπεριφορά του μπροστινού μέρους του αυτοκινήτου, οι σχεδιαστές δίνουν και την αντίστοιχη ή μηδενική τιμή. Σε μερικές περιπτώσεις έχουν φροντίσει, με την κατάλληλη ελαστική παραμόρφωση της ανάρτησης των πίσω τροχών, την αλλαγή της κατεύθυνσής τους προς το εσωτερικό της στροφής (παθητική τετραδιεύθυνση).

Η γωνία κάμπερ στους πίσω τροχούς έχει τα ανάλογα αποτελέσματα με την αντίστοιχη των τροχών του μπροστινού μέρους, συνεισφέροντας στην ευστάθεια του αυτοκινήτου στην ευθεία και στις στροφές, ενώ η γωνία κάστερ δεν υπάρχει στους πίσω τροχούς.

Ένα αυτοκίνητο δεν θα μπορούσε να στρίψει, αν οι εσωτερικοί τροχοί δεν διέγραφαν τροχιά μικρότερης ακτίνας από τους εξωτερικούς, και μάλιστα με τον μπροστινό εσωτερικό τροχό να αποκλίνει του εξωτερικού, άσχετα με την όποια αρχική σύγκλιση ή απόκλιση των δύο μπροστινών τροχών κατά την ευθεία. Για το λόγο αυτό, οι μπροστινοί τροχοί όταν στρίβουν, διαγράφουν μία μικρή τροχιά γύρω από το σημείο που εδράζουν, έτσι ώστε η απόσταση μεταξύ των μπροστινών και πίσω τροχών (μεταξόνιο) εσωτερικά να είναι μικρότερη των εξωτερικών τροχών. Το τετράπλευρο που σχηματίζεται ονομάζεται τετράπλευρο του Ακερμαν (Εικ.4).



(Όλα αυτά, όπως γενικά αναφέρθηκαν, αποτελούν ένα κεφάλαιο που συνδυάζεται άμεσα με τη γυροσκοπική συμπεριφορά των τροχών, την ανάρτησή τους στο πλαίσιο, και τη δυναμική συμπεριφορά της μάζας του αυτοκινήτου σε κάθε μεταβολή της κινητικής του κατάστασης, θέματα που θα αναφερθούν αναλυτικότερα σε προσεχείς τεχνικές αναφορές).

Η γεωμετρία του αυτοκινήτου αποτελεί ένα σημαντικό παράγοντα της ενεργητικής του ασφάλειας. Είναι σκόπιμο να ακολουθούμε χωρίς παρέκκλιση τις τιμές που ο κάθε κατασκευαστής ορίζει, ελέγχοντάς τις τακτικά (ευθυγράμμιση), δεδομένου ότι η κακή κατάσταση των δρόμων καταπονεί το αυτοκίνητο, μεταβάλλοντας συχνά εκτός ορίων τις τιμές αυτές, με συνέπεια την ανασφαλή συμπεριφορά του.

Το σημαντικότερο είναι ότι η διαδικασία της ευθυγράμμισης πρέπει να είναι η τελευταία μιας σειράς ελέγχων που πρέπει απαραίτητα να προηγούνται. Προτού λοιπόν πάμε το αυτοκίνητό μας για ευθυγράμμιση, θα πρέπει να έχουμε ελέγξει τις ανοχές και την ελαστικότητα του συστήματος ανάρτησης τόσο στους τροχούς όσο και στα σημεία που εδράζουν στο αμάξωμα. Τυχόν φθορές και ανοχές εκεί θα έχουν ως αποτέλεσμα τις εκτός ελέγχου μεταβολές των γωνιών των τροχών, καθιστώντας την όποια σωστή ευθυγράμμιση άχρηστη.

Κατόπιν, σειρά έχει ο έλεγχος των ελαστικών για τυχόν φθορές, και η ζυγοστάθμισή τους (Εικ.5). Ελαστικά με ανομοιόμορφη κατανομή μάζας, με φθορές από απότομα φρεναρίσματα, με ταλαιπωρημένο σκελετό από χτυπήματα στο δρόμο, στραβές ζάντες ή τιμόνι που «τρέμει» και τραβά δεξιά, αριστερά στην ευθεία, μας οδηγούν επίσης στο συμπέρασμα ότι η όποια ευθυγράμμιση των τροχών δεν θα έχει αποτέλεσμα. Ακόμη και αυτοκίνητο με καινούρια και ζυγοσταθμισμένα ελαστικά θα πρέπει να διανύσει πρώτα αρκετά χιλιόμετρα μέχρι τη στιγμή της συμπληρωματικής ζυγοστάθμισης και κατόπιν της τελικής ευθυγράμμισης, σε συνεργείο που το σχετικό μηχάνημα έχει υποστεί την κατάλληλη ρύθμιση (καλιμπράρισμα) ώστε να δείξει τις σωστές τιμές.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το αυτοκίνητό μας πρέπει να «πηγαίνει» ακριβώς εκεί που του υποδεικνύουμε εμείς με το χειρισμό μας. Το αντίθετο θα ήταν επικίνδυνο για μας και τους συνεπιβάτες μας.
Άβαταρ μέλους
gmak
 
Δημοσιεύσεις: 8551
Εγγραφή: Τετ Μάιος 14, 2008 10:56 pm
Τοποθεσία: gmak@4x4fun.gr


Επιστροφή στο ΜΕΤΑΤΡΟΠΕΣ-ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΣ

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση : Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης

cron